niedziela, 11 sierpnia 2024

ZARZĄDZANIE STRESEM

 Zapraszamy do zapoznania się z praktycznym materiałem pt. "Innowacja Mindfulness i Zarządzanie Stresem na Lekcjach Języka Angielskiego", który powstał w oparciu o szkolenia w ramach Akredytacji w Programie Erasmus.


 

 Innowacja pedagogiczna w CV LO im. Zbigniewa Herberta w Warszawie:

 

„Mindfulness i Zarządzanie Stresem na Lekcjach Języka Angielskiego”

 

W oparciu o szkolenia Akredytacja w Programie Erasmus:

 

- Happy Teacher for a Happy School: Introduction to Mindfulness and Positive Education – Europass Teacher Academy Barcelona (2023);

- Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development and Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers, Europass Teacher Academy Barcelona (2023);

- Stress Relief and Well-being Strategies for Teachers, Europass Teacher Academy, Rzym (2024)

 

Wykorzystane zródła:

- https://stacjajezyk.pl/mindfulness-na-angielskim/

- https://blog.slowlingo.pl/2017/11/uwaznosc-nauka-jezykow.html

 

Definicja

 

Termin mindfulness jest w Polsce używany w brzmieniu angielskim lub tłumaczony jako uważność czy uważna obecność. Liczne badania pokazują, że systematyczna praktyka uważności pozytywnie wpływa na nasz dobrostan psychiczny oraz zdrowie.

Najprościej mówiąc, uważność to bycie tu i teraz, to pełnia obecności (Eline Snel)

 

Uważność a nauka języków

 

Kluczowe w nauce języków jest skupienie. Dzięki niemu łatwiej rozumiemy, analizujemy i przyswajamy informacje. Cwiczenia uważności pomagają nam takie skupienie osiągnąć.

 

Mindfulness a radzenie sobie ze stresem, pokonywanie bariery językowej

Ćwiczenie uważności to moment złapania oddechu, skupienia na tym, czego w danej chwili potrzebuję, by wrócić do równowagi. Uważność uczy akceptować zarówno przyjemne, jak i trudne emocje, które towarzyszą nauce języka jak np. strach, wstyd, niepewność. Dzięki uważnej obecności rozumiemy swój wewnętrzny świat, a to stwarza przestrzeń do rozwoju i autentycznego bycia sobą, pokonywania bariery 

 

Cele innowacji:

 

- zwiększenie koncentracji na lekcji języka angielskiego

- opanowanie;

- zwiększenie uważności;

- relaks;

- samoświadomość;

- uspokojenie i wyciszenie;

- zaangażowanie tu i teraz;

- połączenie technik uważności i redukcji stresu z pozytywną nauką języka angielskiego;

- wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań metodycznych ułatwiających naukę języka obcego;

- rozwijanie kompetencji miękkich.

 

Przykładowe ćwiczenia:

Relaksacyjne ćwiczenia wstępne na początku lub/i w środku lekcji:

 Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Wykonaj 3 głębokie wdechy i wydechy. Skup się na uczuciu, jakie towarzyszy tej czynności. Poczuj, jak z każdym wydechem się rozluźniasz.

Zastanów się co czujesz w opuszkach palców. Przeanalizuj miejsce, gdzie położyłeś/aś dłonie. Jakie wrażenie czujesz w tym miejscu? Poczuj włosy na skórze głowy, ich ciężar.

Możesz powtórzyć ćwiczenie dla różnych części ciała. Gdy poczujesz się gotowy/a i skupiony/a, przejdź do nauki.

 

Techniki oddychania redukujące stres:

Liczenie wdechów i wydechów – zrelaksuj się, skup się na oddechach i ich liczeniu.

 Zatkaj prawą dziurkę nosa i weź wdech lewą. Zatkaj lewą i wydech prawą. Wdech prawą dziurką, zatkaj prawą i wydech lewą. Zrób w ten sposób co najmniej 10 rund.

 

2.     Ćwiczenia leksykalno – komunikacyjne w języku angielskim:

- opisywanie swoich pozytywnych emocji pod koniec dnia, prezentacja wybranych na lekcji języka angielskiego;

- skany: rysujemy kształt ludzkiego ciała zaznaczając odpowiednimi kolorami emocje w każdej jego części, opowiadamy o nich;

- zwracanie uwagi na detale: obserwacja w szkole lub na boisku szkolnym, prezentacja wybranego detalu z uzasadnieniem;

- gratitude jurnal: projekt, który zakłada stworzenie dziennika pozytywnych doznań w dowolnej technice (komiks, prezentacja, film video, itp.);

- Mindful Photography Project:

 

Five Tips for Mindful Photography:

 

1.     Take your time. Don't feel rushed to take a photograph. Relax. Take a deep calming breath. Look around. What catches your eye?

2.     Pay attention to your surroundings. Notice the colours, textures, and patterns in the scene you are photographing.

3.     Be present in the moment.

4.     Focus on the process.

5.     Click and take the photo. Doesn’t that feel good?

6.     Enjoy.

 

Uczniowie fotografują wybrany szczegół podczas spaceru, wycieczki, spotkania z przyjaciółmi, itp. Następnie umieszczają zdjęcie na specjalnie przygotowanym Padlecie, wraz z krótkim opisem. Pracę można także wykonać w parach;

- ćwiczenia z muzyką relaksacyjną – Magic Fantasy Music. Tales of the Night (YT): uczniowie słuchają wybranej muzyki z zamkniętymi oczami, a następnie układają historyjkę na podstawie własnych odczuć i wyobraźni;

- relaksacyjna gimnastyka w języku angielskim.

 

Przydatne linki (ćwiczenia i materiały do wykorzystania na lekcji):

 

https://wakelet.com/wake/aC_E0wVkxP7vZo6PVlGq_

 

https://www.therapistaid.com/

 

https://positivepsychology.com/mindfulness-for-children-kids-activities/

 

Przydatna literatura:

 

  1. J. Kabat-Zinn, Praktyka uważności dla początkujących, tł. P. Listwan, Czarna Owca, Warszawa 2014.
  2. J. Kabat-Zinn, Medytacja to nie to, co myślisz, tł. R. Skrzypczak, Czarna Owca, Warszawa 2019.
  3. M. Williams, D. Penman, Mindfulness. Trening uważności, tł. K. Zimnoch, Edgard, Warszawa 2014.
  4. Mindfulness-Based Stress Reduction, http://mindfulness.com.pl/mindfulness/mbsr/, dostęp: 13.08.2021 r.
  5. Metoda Eline Snel „Uwaga, to działa!”, http://mindfulness.com.pl/uwaga-to-dziala/, dostęp: 13.08.2021 r.


Słownictwo tematyczne (poziom B1/B2):

 

  Aware

  Breathe

  Calm

  Focus

  Gratitude

  Harmony

  Inner peace

  Listen

  Mindful

  Observe

  Patience

  Peaceful

  Present

  Relax

  Rest

  Serene

  Silence

  Stillness

  Tranquil

  Trust

  Acceptance

  Awareness

  Balance

  Compassion

  Contemplation

  Equanimity

  Grounded

  Intention

  Meditation

  Mindfulness

  Non-judgment

  Presence

  Reflection

  Resilience

  Self-awareness

  Simplicity

  Surrender

  Thoughtfulness

  Well-being

  Wholeness

 

 

 Efekty kształcenia:

 

- polepszenie koncentracji,

- umiejętność panowania nad stresem,

- wzmocnienie poczucia własnej wartości,

- opanowanie słownictwa tematycznego,

- umiejętność konstruowania wypowiedzi o własnych uczuciach i przeżyciach,

- umiejętność pracy w grupie,

- rozwinięcie kompetencji miękkich, takich jak: kreatywność, inteligencja emocjonalna, radzenie sobie z emocjami.

 Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz