Zapraszamy do zapoznania się z praktycznym materiałem pt. "Innowacja Mindfulness i Zarządzanie Stresem na Lekcjach Języka Angielskiego", który powstał w oparciu o szkolenia w ramach Akredytacji w Programie Erasmus.
„Mindfulness i
Zarządzanie Stresem na Lekcjach Języka Angielskiego”
W
oparciu o szkolenia Akredytacja w Programie Erasmus:
-
Happy Teacher for a Happy
School: Introduction to Mindfulness and Positive Education – Europass Teacher
Academy Barcelona (2023);
-
Happy Schools: Positive
Education for Well-Being and Life-Skills Development and Stress Management and
Recognition: Key Strategies for Teachers, Europass Teacher Academy Barcelona
(2023);
-
Stress Relief and Well-being Strategies for Teachers, Europass
Teacher Academy, Rzym (2024)
Wykorzystane
zródła:
-
https://stacjajezyk.pl/mindfulness-na-angielskim/
-
https://blog.slowlingo.pl/2017/11/uwaznosc-nauka-jezykow.html
Definicja
Termin mindfulness jest w Polsce używany
w brzmieniu angielskim lub tłumaczony jako uważność czy uważna obecność. Liczne badania pokazują, że
systematyczna praktyka uważności pozytywnie wpływa na nasz dobrostan psychiczny
oraz zdrowie.
Najprościej
mówiąc, uważność to bycie tu i teraz, to pełnia obecności (Eline Snel)
Uważność a nauka języków
Kluczowe
w nauce języków jest skupienie. Dzięki niemu łatwiej rozumiemy, analizujemy i
przyswajamy informacje. Cwiczenia uważności pomagają nam takie skupienie
osiągnąć.
Mindfulness
a radzenie sobie ze stresem, pokonywanie bariery językowej
Ćwiczenie uważności to moment złapania oddechu, skupienia na tym, czego w danej chwili potrzebuję, by wrócić do równowagi. Uważność uczy akceptować zarówno przyjemne, jak i trudne emocje, które towarzyszą nauce języka jak np. strach, wstyd, niepewność. Dzięki uważnej obecności rozumiemy swój wewnętrzny świat, a to stwarza przestrzeń do rozwoju i autentycznego bycia sobą, pokonywania bariery
Cele
innowacji:
-
zwiększenie koncentracji na lekcji języka angielskiego
-
opanowanie;
-
zwiększenie uważności;
-
relaks;
- samoświadomość;
-
uspokojenie i wyciszenie;
-
zaangażowanie tu i teraz;
-
połączenie technik uważności i redukcji stresu z pozytywną nauką języka
angielskiego;
-
wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań metodycznych ułatwiających naukę języka
obcego;
-
rozwijanie kompetencji miękkich.
Przykładowe
ćwiczenia:
Relaksacyjne ćwiczenia wstępne na początku lub/i w środku lekcji:
Zastanów się co czujesz w opuszkach palców. Przeanalizuj miejsce, gdzie
położyłeś/aś dłonie. Jakie wrażenie czujesz w tym miejscu? Poczuj włosy na
skórze głowy, ich ciężar.
Możesz powtórzyć ćwiczenie dla różnych części ciała. Gdy
poczujesz się gotowy/a i skupiony/a, przejdź do nauki.
Techniki oddychania redukujące stres:
Liczenie
wdechów i wydechów – zrelaksuj się, skup się na oddechach i ich liczeniu.
2. Ćwiczenia leksykalno – komunikacyjne w języku angielskim:
-
opisywanie swoich pozytywnych emocji pod koniec dnia, prezentacja wybranych na
lekcji języka angielskiego;
-
skany: rysujemy kształt ludzkiego ciała zaznaczając odpowiednimi kolorami
emocje w każdej jego części, opowiadamy o nich;
-
zwracanie uwagi na detale: obserwacja w szkole lub na boisku szkolnym,
prezentacja wybranego detalu z uzasadnieniem;
- gratitude jurnal: projekt, który zakłada stworzenie dziennika pozytywnych doznań w dowolnej technice (komiks, prezentacja, film video, itp.);
-
Mindful Photography Project:
Five Tips for Mindful Photography:
1. Take
your time. Don't feel rushed to take a photograph. Relax. Take a deep calming
breath. Look around. What catches your eye?
2. Pay
attention to your surroundings. Notice the colours, textures, and patterns in
the scene you are photographing.
3. Be
present in the moment.
4.
Focus on the process.
5.
Click and take the
photo. Doesn’t that feel good?
6.
Enjoy.
Uczniowie
fotografują wybrany szczegół podczas spaceru, wycieczki, spotkania z
przyjaciółmi, itp. Następnie umieszczają zdjęcie na specjalnie przygotowanym
Padlecie, wraz z krótkim opisem. Pracę można także wykonać w parach;
-
ćwiczenia z muzyką relaksacyjną – Magic Fantasy Music. Tales of the Night (YT):
uczniowie słuchają wybranej muzyki z zamkniętymi oczami, a następnie układają
historyjkę na podstawie własnych odczuć i wyobraźni;
-
relaksacyjna gimnastyka w języku angielskim.
Przydatne
linki
(ćwiczenia i materiały do wykorzystania na lekcji):
https://wakelet.com/wake/aC_E0wVkxP7vZo6PVlGq_
https://positivepsychology.com/mindfulness-for-children-kids-activities/
Przydatna literatura:
- J.
Kabat-Zinn, Praktyka uważności dla początkujących, tł. P. Listwan, Czarna
Owca, Warszawa 2014.
- J.
Kabat-Zinn, Medytacja to nie to, co myślisz, tł. R. Skrzypczak, Czarna
Owca, Warszawa 2019.
- M.
Williams, D. Penman, Mindfulness. Trening uważności, tł. K. Zimnoch,
Edgard, Warszawa 2014.
- Mindfulness-Based
Stress Reduction, http://mindfulness.com.pl/mindfulness/mbsr/, dostęp:
13.08.2021 r.
- Metoda
Eline Snel „Uwaga, to działa!”,
http://mindfulness.com.pl/uwaga-to-dziala/, dostęp: 13.08.2021 r.
Słownictwo tematyczne (poziom B1/B2):
Aware
Breathe
Calm
Focus
Gratitude
Harmony
Inner peace
Listen
Mindful
Observe
Patience
Peaceful
Present
Relax
Rest
Serene
Silence
Stillness
Tranquil
Trust
Acceptance
Awareness
Balance
Compassion
Contemplation
Equanimity
Grounded
Intention
Meditation
Mindfulness
Non-judgment
Presence
Reflection
Resilience
Self-awareness
Simplicity
Surrender
Thoughtfulness
Well-being
Wholeness
-
polepszenie koncentracji,
-
umiejętność panowania nad stresem,
-
wzmocnienie poczucia własnej wartości,
-
opanowanie słownictwa tematycznego,
-
umiejętność konstruowania wypowiedzi o własnych uczuciach i przeżyciach,
-
umiejętność pracy w grupie,
-
rozwinięcie kompetencji miękkich, takich jak: kreatywność, inteligencja
emocjonalna, radzenie sobie z emocjami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz