Jednym z obszarów tematycznych, na których skupiamy się w projekcie "Innowacje Językowe w Europejskiej Szkole" jest CLIL, czyli metoda zintegrowanego nauczania przedmiotu i języka obcego.
Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu różni się od zwykłej nauki języka obcego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język żeby móc się uczyć innych przedmiotów, a nie języka, który „kiedyś na pewno się przyda”. Uczniowie uczą się języka obcego „przy okazji” i jest on im potrzebny „tu i teraz” (https://nspmielec.edu.pl, mgr Natalia Szwedo)
Do czego CLIL przydaje się w naszej szkole?
Konkursy szkolne z zastosowaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) czyli zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu
Korzyści wynikające z nauczania
tą metodą:
·
promowanie
autentycznej komunikacji;
·
wspomaganie interdyscyplinarnego
podejścia do nauki języków obcych;
·
zwiększenie
motywacji;
·
stymulowanie technik
i metod dydaktycznych;
·
doskonalenie
umiejętności uczenia się;
·
stymulowanie
wewnętrznej motywacji do komunikowania się;
·
promowanie
różnorodności językowej;
Konkurs z języka polskiego, wrzesień 2022 r.:
Celem ogólnoszkolnego konkursu poświęconego życiu i twórczości
Zbigniewa Herberta jest:
- uczczenie rocznicy śmierci Zbigniewa Herberta.
- rozbudzenie
zainteresowania twórczością poety, zmobilizowanie wszystkich uczniów do udziału
w konkursie, poprzez nadanie imprezie charakteru współzawodnictwa
międzyklasowego
- zaznajomienie
się przez wszystkich uczniów z biografią i spuścizną artystyczną poety
- wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy, zachęcenie do przyjęcia na siebie odpowiedzialności za przeprowadzenie części prac organizacyjnych, bowiem konkurs organizowany jest przy współudziale uczniów naszej szkoły
Zaplanowano turniej w trzech dziedzinach:
– wiedzy o życiu i twórczości poety / dwa etapy – eliminacje wewnątrzklasowe i finał ogólnoszkolny
– konkurs plastyczny: portret Zbigniewa Herberta,
ilustracje do wybranego utworu poety
– konkurs na najlepsze angielskie tłumaczenie dowolnego wiersza poety (lub esej interpretacyjny)
Terminarz konkursu
1. początek września 2022r
– ogłoszenie konkursu o patronie
szkoły Z. Herbercie - zapoznanie uczniów
z celem i planowanym przebiegiem konkursu: odpowiedzialni – nauczyciele
poloniści
2. koniec października
– Przygotowanie i powielenie zestawu 15 pytań konkursowych i kart
odpowiedzi na eliminacje klasowe. Pytania konkursowe zostają powielone w ilości
zapewniającej każdemu uczniowi udział w eliminacjach.
– Przeprowadzenie wewnątrzklasowych
eliminacji do szkolnego konkursu wiedzy o życiu i twórczości Z. Herberta w celu
wyłonienia reprezentacji klas do finału
konkursu. Konkurs wewnątrzklasowy przeprowadza się we wszystkich klasach na tej samej godzinie
lekcyjnej.
– Wyłonienie uczniów
reprezentujących klasy w finale
konkursu. Ustalenie (na podstawie wyników) trzyosobowych składów drużyn
reprezentujących klasy i jednego zawodnika rezerwowego w każdym zespole.
Zgromadzeni w czytelni uczniowie obliczają, pracując pod kierunkiem
nauczyciela, punkty. Członkom samorządów klasowych przydzielane są prace z
innych klas. Sprawdzając testy, korzystają z klucza odpowiedzi, a w razie
problemów konsultując się z koordynującym ich pracę nauczycielem.
– Zorganizowanie finału konkursu.
– Znalezienie sponsorów, zdobycie
funduszy na nagrody dla zwycięzców.
Finał konkursu odbywa się w auli
szkolnej. Uczestniczą w nim: wszyscy uczniowie.
Jurorami są członkowie samorządu
uczniowskiego i nauczyciele języka polskiego, plastyki oraz j. angielskiego.
Przebieg finału :
- przypomnienie celu konkursu
- międzyklasowy turniej wiedzy o życiu i twórczości
poety (cz. I)
- międzyklasowy turniej na najlepsze tłumaczenie
wiersza
- międzyklasowy turniej wiedzy o życiu i twórczości
poety (cz. II)
- wybór najlepszych prac plastycznych w obu
kategoriach
ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie
nagród uczestnikom
Drużyny klasowe wymieniają numery
poszczególnych pytań, które po odczytaniu są wykreślane z listy przez
prowadzącego turniej ucznia.
Na pytania odpowiada zawodnik
wytypowany przez drużynę po naradzeniu się z kolegami (na uzgodnienie
odpowiedzi drużyna ma 2 minuty).
Jurorzy po wysłuchaniu odpowiedzi
podnoszą w górę kartkę z proponowaną ilością punktów. Średnia ocen jurorów (za
odpowiedź od 1 do 3 punktów) zapisywana
jest na tablicy.
Jurorzy podsumowują każdą serię turnieju
, korygują błędne odpowiedzi zawodników i
uzupełniają niepełne.
– przeprowadzenie konkursu z wiedzy o
życiu i twórczości Z. Herberta: odpowiedzialni – nauczyciele poloniści
– rozstrzygnięcie konkursu plastycznego
– odpowiedzialni nauczyciele poloniści i nauczyciel plastyki
– rozstrzygnięcie konkursu na
najlepsze tłumaczenie wiersza Z. Herberta – odpowiedzialni nauczyciele j.
angielskiego
Konkurs z plastyki:
Z okazji Tygodnia Językowego
01-08.06.22 nauczycielka języka angielskiego oraz plastyki zorganizowała
konkurs na plakat o tematyce wojennej pt. „Stop the War”.
Celem konkursu było uwrażliwienie
młodzieży na problem wojny (w tym wojny na Ukrainie), a także zapoznanie się z tematyczną leksyką w
języku angielskim.
Plakaty wykonano techniką
dowolną, zawierały one hasła i podpisy w
języku angielskim.
Decyzją nauczycieli języków
obcych, po emocjonującym głosowaniu, na podium znalazły się prace uczniów:
1. miejsce: Alicja Radzik z IIC
(wybór jednogłośny), za poruszający, fotorealistyczny portret Wołodymyra
Zelenskiego na tle zniszczeń wojennych („Stop the Pain”)
2. miejsce: Maja Latkowska z ID,
za krytyczną pracę przedstawiającą agresywne działania Rosji wobec Ukrainy
(„Peace by Russia”, gołąbek pokoju z gałązką oliwną, z której spadają bomby)
3. miejsce: Krzysztof Konopka z
IF, za plakat ukazujący niszczący wpływ działań wojennych na życie cywilów
(„Stop the War”)
Konkursy kulturowe z języka angielskiego:
Z okazji Halloween, listopad 21, nauczycielka jęz. angielskiego,
p. Agata Górna zorganizowała konkurs pt. „Strrraszny Konkurs Halloween”. Celem
konkursu było zapoznanie uczniów z
tradycją kulturową obszaru anglojęzycznego oraz przyswojenie słownictwa
dotyczącego wyrażania własnych opinii w języku angielskim.
Zasady konkursu:
- polub stronę FB Erasmus+ w CV LO,
- pod postem dot. konkursu zamieść komentarz w jęz. angielskim, w którym
odpowiesz na pytanie: Why do you love/hate Halloween.
Z okazji Tygodnia Językowego 01-08.06.22 nauczycielka jęz. angielskiego, p. Elżbieta Cukierska-Koć zorganizowała konkurs pt.” Kulturowy Kahoot” (link w poprzednich wpisach). Celem konkursu było zapoznanie uczniów z ciekawostkami kulturowymi dot. krajów Unii Europejskiej, w języku angielskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz