wtorek, 12 lipca 2022

CLIL w Herbercie

 Jednym z obszarów tematycznych, na których skupiamy się w projekcie "Innowacje Językowe w Europejskiej Szkole" jest CLIL, czyli metoda zintegrowanego nauczania przedmiotu i języka obcego. 

Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu różni się od zwykłej nauki języka obcego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język żeby móc się uczyć innych przedmiotów, a nie języka, który „kiedyś na pewno się przyda”. Uczniowie uczą się języka obcego „przy okazji” i jest on im potrzebny „tu i teraz” (https://nspmielec.edu.pl, mgr Natalia Szwedo)

Do czego CLIL przydaje się w naszej szkole?


Konkursy szkolne z zastosowaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) czyli zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu

Korzyści wynikające z nauczania tą metodą:

·        promowanie autentycznej komunikacji;

·        wspomaganie interdyscyplinarnego podejścia do nauki języków obcych;

·        zwiększenie motywacji;

·        stymulowanie technik i metod dydaktycznych;

·        doskonalenie umiejętności uczenia się;

·        stymulowanie wewnętrznej motywacji do komunikowania się;

·        promowanie różnorodności językowej;

 

Konkurs z języka polskiego, wrzesień 2022 r.:

Celem ogólnoszkolnego konkursu poświęconego życiu i twórczości Zbigniewa Herberta jest:

-    uczczenie  rocznicy śmierci  Zbigniewa Herberta.

-  rozbudzenie zainteresowania twórczością poety, zmobilizowanie wszystkich uczniów do udziału w konkursie, poprzez nadanie imprezie charakteru współzawodnictwa międzyklasowego

-   zaznajomienie się przez wszystkich uczniów z biografią i spuścizną artystyczną poety

-  wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy, zachęcenie do przyjęcia na siebie odpowiedzialności za przeprowadzenie  części prac organizacyjnych, bowiem  konkurs organizowany jest przy współudziale uczniów naszej szkoły

Zaplanowano turniej w trzech dziedzinach:

   wiedzy o życiu i twórczości poety  / dwa etapy – eliminacje wewnątrzklasowe  i finał ogólnoszkolny

 konkurs plastyczny: portret Zbigniewa Herberta, ilustracje do wybranego utworu poety

 konkurs na najlepsze angielskie tłumaczenie dowolnego wiersza poety (lub esej interpretacyjny)

Terminarz konkursu

1. początek września 2022r

– ogłoszenie konkursu o patronie szkoły  Z. Herbercie - zapoznanie uczniów z celem i planowanym przebiegiem konkursu: odpowiedzialni – nauczyciele poloniści

2. koniec października

– Przygotowanie i powielenie  zestawu 15 pytań konkursowych i kart odpowiedzi na eliminacje klasowe. Pytania konkursowe zostają powielone w ilości zapewniającej każdemu uczniowi udział w eliminacjach.

– Przeprowadzenie wewnątrzklasowych eliminacji do szkolnego konkursu wiedzy o życiu i twórczości Z. Herberta w celu wyłonienia  reprezentacji klas do finału konkursu. Konkurs wewnątrzklasowy przeprowadza się  we wszystkich klasach na tej samej godzinie lekcyjnej.

– Wyłonienie uczniów reprezentujących  klasy w finale konkursu. Ustalenie (na podstawie wyników) trzyosobowych składów drużyn reprezentujących klasy i jednego zawodnika rezerwowego w każdym zespole. Zgromadzeni w czytelni uczniowie obliczają, pracując pod kierunkiem nauczyciela, punkty. Członkom samorządów klasowych przydzielane są prace z innych klas. Sprawdzając testy, korzystają z klucza odpowiedzi, a w razie problemów konsultując się z koordynującym ich pracę nauczycielem.

– Zorganizowanie finału konkursu.

– Znalezienie sponsorów, zdobycie funduszy na nagrody dla zwycięzców.

Finał konkursu odbywa się w auli szkolnej. Uczestniczą w nim: wszyscy uczniowie.

Jurorami są członkowie samorządu uczniowskiego i nauczyciele języka polskiego, plastyki oraz j. angielskiego.

Przebieg finału :

-  przypomnienie celu konkursu

-  międzyklasowy turniej wiedzy o życiu i twórczości poety (cz. I)

-   międzyklasowy turniej na najlepsze tłumaczenie wiersza

-  międzyklasowy turniej wiedzy o życiu i twórczości poety (cz. II)

-  wybór najlepszych prac plastycznych w obu kategoriach

ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród uczestnikom

 

Drużyny klasowe wymieniają numery poszczególnych pytań, które po odczytaniu są wykreślane z listy przez prowadzącego turniej ucznia.

Na pytania odpowiada zawodnik wytypowany przez drużynę po naradzeniu się z kolegami (na uzgodnienie odpowiedzi drużyna ma 2 minuty).

Jurorzy po wysłuchaniu odpowiedzi podnoszą w górę kartkę z proponowaną ilością punktów. Średnia ocen jurorów (za odpowiedź  od 1 do 3 punktów) zapisywana jest na tablicy.

Jurorzy podsumowują każdą serię turnieju , korygują błędne odpowiedzi zawodników i  uzupełniają niepełne.

– przeprowadzenie konkursu z wiedzy o życiu i twórczości Z. Herberta: odpowiedzialni – nauczyciele poloniści

– rozstrzygnięcie konkursu plastycznego – odpowiedzialni nauczyciele poloniści i nauczyciel plastyki

rozstrzygnięcie konkursu na najlepsze tłumaczenie wiersza Z. Herberta – odpowiedzialni nauczyciele j. angielskiego

 

Konkurs z plastyki:

Z okazji Tygodnia Językowego 01-08.06.22 nauczycielka języka angielskiego oraz plastyki zorganizowała konkurs na plakat o tematyce wojennej pt. „Stop the War”.

Celem konkursu było uwrażliwienie młodzieży na problem wojny (w tym wojny na Ukrainie), a także zapoznanie się z tematyczną leksyką w języku angielskim.

Plakaty wykonano techniką dowolną, zawierały one hasła i podpisy w języku angielskim.

Decyzją nauczycieli języków obcych, po emocjonującym głosowaniu, na podium znalazły się prace uczniów:

1. miejsce: Alicja Radzik z IIC (wybór jednogłośny), za poruszający, fotorealistyczny portret Wołodymyra Zelenskiego na tle zniszczeń wojennych („Stop the Pain”)

2. miejsce: Maja Latkowska z ID, za krytyczną pracę przedstawiającą agresywne działania Rosji wobec Ukrainy („Peace by Russia”, gołąbek pokoju z gałązką oliwną, z której spadają bomby)

3. miejsce: Krzysztof Konopka z IF, za plakat ukazujący niszczący wpływ działań wojennych na życie cywilów („Stop the War”)


Konkursy kulturowe z języka angielskiego:

Z okazji Halloween, listopad 21, nauczycielka jęz. angielskiego, p. Agata Górna zorganizowała konkurs pt. „Strrraszny Konkurs Halloween”. Celem konkursu było zapoznanie uczniów z tradycją kulturową obszaru anglojęzycznego oraz przyswojenie słownictwa dotyczącego wyrażania własnych opinii w języku angielskim.

Zasady konkursu:

- polub stronę FB Erasmus+ w CV LO,

- pod postem dot. konkursu zamieść komentarz w jęz. angielskim, w którym odpowiesz na pytanie: Why do you love/hate Halloween.

 Z okazji Tygodnia Językowego 01-08.06.22 nauczycielka jęz. angielskiego, p. Elżbieta Cukierska-Koć zorganizowała konkurs pt.” Kulturowy Kahoot” (link w poprzednich wpisach). Celem konkursu było zapoznanie uczniów z ciekawostkami kulturowymi dot. krajów Unii Europejskiej, w języku angielskim.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz